
Zadanie 1. „Baśnie z różnych części świata.”
W ramach zajęć do zadania 1 wychowankowie świetlicy odpowiadali na pytanie „Czym jest baśń?”. Dzieci aktywnie uczestniczyły w burzy mózgów, tworząc mapę skojarzeń z tym słowem. Następnie Świetliczaki wykazały się swoją wiedzą, znajdując odpowiedzi na zagadki ze świata baśni tj. „Wysłałam męża z prośbą o wiele życzeń. Nie spełniono mojego ostatniego życzenia i zostałam ze starą chatą”; „Zajęłam miejsce mojego ojca, aby go ocalić. Zamieszkałam w dziwnym zamku ze strasznym właścicielem i mówiącymi sprzętami”. Uczniowie chętnie odpowiadali oraz wymyślali swoje zagadki. Wspólnie bawiliśmy się w kalambury, próbując przedstawiać bohaterów baśni. W ramach zadania dzieci rozwiązały tematyczną krzyżówkę i wykreślankę, przypominając sobie tytuły baśni.
Następnie przybliżona uczniom została geneza baśni oraz przekazana została informacja, że baśnie powstawały wszędzie gdzie istnieli ludzie. Świetliczaki zapoznały się z mapą świata, która zawisła w świetlicy szkolnej. Uczniowie odczytali nazwy siedmiu i wymienili na, których z nich żyją ludzie. W ramach zadania dodatkowego, uczniowie rysowali postacie z bajek.
#zbasniamidookolaswiata












Zadanie 2. Temat: Europa: „Szewczyk Dratewka” – baśń polska.
W ramach drugiego zadania uczniowie zostali zapoznani z polską baśnią – „Szewczyk Dratewka”. Po prezentacji utworu dzieci odpowiadały na pytania: Jak nazywał się główny bohater? Gdzie miały miejsce wydarzenia? Kto pomógł Szewczykowi? W co przemieniła się czarownica? Dodatkowo poruszony został temat ginących zawodów, uczniowie opowiadali kim jest szewc, kaletnik, kowal itp.
Wspólnie pomagaliśmy Dratewce w mrówczej pracy oraz poszukiwaniu złota. Grupa, która najszybciej wykonała zadanie otrzymała w nagrodę zakładki do książek.
Dzieci odnalazły na mapie Europy Polskę oraz zaznaczyły ją za pomocą wybranego przez siebie symbolu – flagi. Uczniowie przypomnieli co oznaczają nasze barwy narodowe, a następnie rozmawialiśmy o zwyczajach i tradycjach, jakie można spotkać w naszym kraju. Omówione zostały tradycje związane ze świętami narodowymi, religijnymi oraz rodzinnymi oraz narodowe produkty
i potrawy.
W ramach zadania dodatkowego Świetliczaki wykonały grupowo makietę zamku, w którym mógł zamieszkać Dratewka z żoną. Dzieci wzorowały się na doskonale znanej im budowli – Zamku w Będzinie.
#zbasniamidookolaswiata










Zadanie 3. Temat: Australia i Oceania: „Dobry Norrundere” – baśń autralijska.
Wyruszając w dalszą wędrówkę po mapie świata, uczniowie dzięki baśni „Dobry Norrundere”, zatrzymali się na dłuższy przystanek w Australii. Wykonanie zadań zajęło nam kilka środowych poranków, podczas których z ponurego, deszczowego Będzina przenosiliśmy się do słonecznej i niezwykle ciekawej Australii.
Baśń „Dobry Norrundere”, znacznie różni się od poznanego wcześniej europejskiego dzieła, dlatego po zapoznaniu z utworem uczniowie odpowiadali na pytania, mające na celu sprawdzić poziom zrozumienia tekstu: O czym była opowieść? Kto był głównym bohaterem? Dlaczego rzeka chciała ukarać Norrundere? Czy rzeka miała rację, karając bohatera?
Dzieci odnalazły na mapie Australię, po czym za znacznik wybrano misia koalę. W atlasie zwierząt odszukaliśmy charakterystyczną faunę tamtych terenów tj. kangur, koala, diabeł tasmański, a także ciekawostki na ich temat.
Uczniowie zostali zapoznani z informacjami na temat rdzennych mieszkańców – Aborygenów i w ramach zadania dodatkowego dzieci stworzyły swoje rysunki w stylu aborygeńskim.
W ramach porannej gimnastyki bawiliśmy się w „Raz, dwa, trzy, Wielka Rzeka Patrzy!” i „Wyścig kangurów”.
Ostatnim etapem naszej podróży po Australii, było nurkowanie w wiedzy o Wielkiej Rafie Koralowej. Świetliczaki poszukiwały w internecie ciekawostek na jej temat, a następnie stworzyły przy pomocy plasteliny makietę tego wodnego ekosystemu.
#zbasniamidookolaswiata







Zadanie 4. Temat: Afryka, „Dlaczego zające mają krótkie ogonki” – baśń tanzańska.
Ostatnim przystankiem w naszej podróży była gorąca Afryka, w której uczniowie zapoznani zostali z tanzańską baśnią „Dlaczego zające mają krótkie ogonki”. Skłoniła nas ona do rozważań, czy lepiej być samolubnym, a może lepiej pomagać innym? Uczniowie podawali jakie cechy charakteru kojarzą nam się z poszczególnymi zwierzętami. W ramach współpracy Świetliczaki wykonały makietę sawanny przedstawiającą zwierzęta i staw z baśni.
Jako znacznik Tanzanii uczniowie wybrali żyrafę, która jest symbolem tego kraju. W ramach dodatkowego zadania dzieci rysowały swoje ulubione afrykańskie zwierzę. Poszerzaliśmy wspólnie swoją wiedzę, korzystając z atlasu i znajdując wiele ciekawostek na temat fauny Afryki.
Wspólnie poznaliśmy informacje na temat Masajów – najbardziej znanego plemienia rdzennych mieszkańców Afryki. Dowiedzieliśmy się, że są oni wielkimi fanami biżuterii. Najchętniej tworzą paciorki, wykorzystując do ich produkcji różne materiały, takie jak drewno, minerały, żelazo i wiele innych.
Następnie Świetliczaki niezwykle głośno i radośnie zaśpiewały utwór „Hakuna Matata”, który jest im doskonale znany z bajki „Król Lew”.
Pod opieką nauczyciela stworzyliśmy mini wulkan wykorzystując sodę oczyszczoną i ocet. Wykonany na wzór wulkanów, wchodzących w skład najwyższego szczytu Afryki – Kilimandżaro.
Udział w projekcie „Z baśniami dookoła świata” umożliwił dzieciom poznanie odległych kultur i obyczajów. Pobudził ich ciekawość świata, a dzięki poznanym baśniom rozwijał umiejętność do odróżniania dobra od zła.
#zbasniamidookolaswiata







