OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE W SP 10
Przed przystąpieniem do programu wyjaśnialiśmy tak uczniom jak ich rodzicom, na czym polegają stosowane elementy OK. I tak:
1. Cel, który przyświeca każdej lekcji jest odzwierciedleniem najważniejszych wiadomości przez ucznia zdobytych.
2. Aby jednak uczeń wiedział, co powinien po zajęciach umieć, cel nauczyciela należy podać w języku zrozumiałym dla ucznia.
3. Nacobezu jest skrótem zaproponowanym od informacji nauczyciela do ucznia: "na co będę zwracał uwagę", to tzw. kryterium sukcesu, które wskazuje najistotniejsze zagadnienia potrzebne uczniowi do usystematyzowania wiedzy. Ułatwia ono przygotowanie do sprawdzianów, prac klasowych itp.
4. Nierozerwalnie z "nacobezu" związana jest informacja zwrotna, czyli dialog między nauczycielem, a uczniem. Zawiera ona podkreślone w pierwszej kolejności mocne strony ucznia (++); następnie słabe strony, czyli kwestie wymagające poprawy i dodatkowej pracy (- -); wskazówki, w jaki sposób uczeń ma poprawić błędy i w jakim kierunku powinien pracować dalej. IZ (informacja zwrotna) nie jest oceną sumującą (konkretnym stopniem), tylko oceną kolejnych efektów. Stąd różnica między oceną ksztrałtującą a sumującą. Warto jednak dodać, że OK nie jest rezygnacją ze stopni.
5. Metoda zdań podsumowujących stosowana na końcu zajęć polega na poleceniu uczniom dokończenia zdań np.: Dziś nauczyłem się..........; Dziś zrozumiałem............
6. Na początku lub w połowie zajęć zadaje się uczniom otwarte pytanie kluczowe, które pobudza do myślenia, pokazuje szerszą perspektywę zagadnienia i ma spowodować zainteresowanie ucznia tematem.
7. Ocena koleżeńska i samoocena są nierozerwalnie związane z OK. Te elementy zachęcają ucznia do wzięcia odpowiedzialności za swoją naukę. Uczeń powinien umieć obiektywnie ocenić siebie i kolegów.
W naszej szkole liderkami zaprezentowanego w skrócie programu są : Małgorzata Będkowska, Małgorzata Malara, Ewa Nowicka. Pracę nową metodą ułatwiają nauczycielom: systematyczne uczestnictwo w radach szkoleniowych, kilkudniowych szkoleniach, comiesięczne spotkania z nauczycielami uczącymi w klasie IV c oraz cykliczne sprawozdania przesyłane pzez liderki drogą internetową z poszczególnych modułów kursu.
Korzyścią wprowadzenia OK w naszej szkole powinno być:
* podniesienie odpowiedzialności ucznia za naukę
* świadomość nauki nie dla stopni, lecz dla wiedzy
* życzliwa przyjazna relacja między nauczycielem a uczniem
* czynny udział rodziców w edukacji dzieci
* rozbudzanie chęci do nauki
Jednak na efekty tej metody będziemy musieli poczekać.