Mobilna pracownia w kształceniu zintegrowanym

        2 listopada 2009 roku w naszej szkole miała miejsce uroczysta inauguracja mobilnej pracowni kształcenia zintegrowanego, w ramach realizacji projektu Śląskiego Kuratorium Oświaty „Lekki jak piórko – multimedialna szafka dla ucznia = lekki tornister”. Program oprócz zmniejszenia ciężaru dziecięcych tornistrów daje nauczycielowi nowoczesne, efektywne i przyjazne narzędzia pracy pozwalające prowadzić zajęcia na miarę XXI wieku.

       Do tej pory w województwie śląskim otwarto sześć klas z notebookami: w Katowicach, w Bytomiu, w Sosnowcu, w Bielsko – Białej i dwie w Będzinie. Nasza szkoła jako trzecia przystąpiła do tego projektu.

       Rozwiązanie, z którego korzysta mobilna klasa składa się z 26 netbooków dla każdego ucznia, notebooka dla nauczyciela, serwera szkolnego oraz oprogramowania i infrastruktury sieci bezprzewodowej. Komputery wyposażone są w elektroniczny podręcznik do kształcenia zintegrowanego (wydawnictwo WSiP wzbogaciło go o pliki audio, gry dydaktyczne, prezentacje multimedialne). Podczas codziennych zajęć nauczyciel za pomocą swojego notebooka i technologii bezprzewodowych ma pełną kontrolę nad tym w jaki sposób dzieci korzystają z komputerów. Oprócz specjalistycznego oprogramowania multimedialnego, do nauki wykorzystywane są zasoby Internetu. Dzięki komputerom i bezprzewodowej sieci dostępne stają się nowe sposoby sprawdzania wiedzy – jak szybkie zdalne quizy oraz natychmiastowa weryfikacja wyników. Umożliwia to ograniczenie czasochłonnych czynności nauczyciela, większą indywidualizację procesu nauczania.

       Netbooki to małe, przenośne komputery osobiste, specjalnie stworzone do celów edukacyjnych dla dzieci klas podstawowych, które zastąpią tradycyjne podręczniki. Zastosowano w nich ergonomiczne rozwiązania przystosowane dla dzieci w wieku 6 – 12 lat. Odpowiednio zwymiarowana klawiatura odporna na zalanie, dostęp do sieci bezprzewodowej i dodatkowo wzmocniona obudowa odporna na upadek, skutecznie sprawdzają się w wymagających szkolnych warunkach. Dostęp do nowych technologii na wczesnym etapie edukacyjnym, umiejętność korzystania z nich jako narzędzia do poszukiwania i pogłębiania wiedzy jest kluczowym elementem budowania społeczeństwa opartego na wiedzy. Pozwolą one wyrównywać szanse polskich uczniów względem ich rówieśników z krajów zachodnich, gdzie nauczanie przy pomocy komputerów staje się standardem.
Uczniowie klasy 3a od listopada ubiegłego roku nie noszą podręcznika do kształcenia zintegrowanego i twierdzą, że zajęcia z wykorzystaniem notebooków są ciekawsze niż z wykorzystaniem tradycyjnych podręczników. Łatwość przenoszenia małych laptopów do innych sal lekcyjnych sprawia, że uczniowie innych klas młodszych również mogą korzystać z notebooków na niektórych zajęciach. Będziemy dokonywać starań, by wykorzystanie mobilnej klasy w nauczaniu zintegrowanym było coraz większe.

opracowanie: Jadwiga Konewecka