Comenius


       W latach 2004-2007 SP 10 w Będzinie realizowała projekt szkolny "Myślące dzieci" w programie Socrates-Comenius, we współpracy z Stephen Freeman School z Didcot (Wielka Brytania) i Colegio Nuestra Senora de Las Mercedes w La Linea ( Hiszpania).
Pierwszy rok realizacji projektu.
Rok szkolny 2004/2005
Cel projektu:
Poznawanie wzajemnego stylu życia. Uczenie się o klimacie, florze, faunie i geografii fizycznej regionów, w których znajdują się szkoły partnerskie.

       W ramach realizacji projektu "Myślące dzieci" uczniowie wykonali kilka projektów pod opieką nauczycieli. Pierwszy z nich to Dziennik pogody. Uczniowie klas III ( lat 9) , 15-go dnia każdego miesiąca robili zdjęcia w tym samym miejscu przed budynkiem szkoły. Następnie opisywali w albumie pogodę jaka była tego dnia, temperaturę, jak zmieniło się otoczenie, jakie ubrania nosiły dzieci, itp. Szkoły wymieniły się albumami i omówiły różnice klimatu jakie występują w krajach partnerskich.

       Drugi projekt to "Nasze miasto", zawierający informacje o położeniu geograficznym miast, w których znajdują się szkoły partnerskie, florze i faunie.


Drugi rok realizacji projektu.
Rok szkolny 2005/2006
Cel projektu:
Historia najbliższej okolicy, rozwój każdego z regionów ze zwróceniem uwagi na wpływ działalności ludzkiej na środowisko naturalne oraz w jaki sposób działalność człowieka wpływa na to środowisko.

       W tym roku szkolnym szkoły partnerskie opracowały pierwszą cześć projektu "Historia najbliższej okolicy", prezentującą miasto wczoraj i dziś.


Trzeci rok realizacji projektu.
Rok szkolny 2006/2007
Cel projektu:
Rozpoznanie, w jaki sposób poprawić środowisko naturalne - recykling.


       Tematyka projektu w roku 3 to poznanie, w jaki sposób można poprawić środowisko naturalne - recycling. Jest to podsumowanie poprzednich dwóch lat projektu; przypomnienie informacji o stylu życia, klimacie, florze, faunie i geografii fizycznej z roku pierwszego oraz informacji uzyskanych w drugim roku o wpływie działalności ludzkiej na środowisko naturalne regionu.
       Trzeci rok projektu dotyczył pozytywnych działań, które mogą być przeprowadzone przez każdą ze szkół we współpracy ze środowiskiem lokalnym, oraz dzięki pomysłom wypracowanym wspólnie.
       Trzeci rok projektu podzieliśmy na trzy etapy. Zaczęliśmy od realizacji projektu wewnątrz szkoły: w jaki sposób pomagamy poprawić środowisko naturalne najbliższej okolicy (rodzina - szkoła - miasto). Dzięki temu uczniowie dowiedzieli się, w jaki sposób władze lokalne i inne stowarzyszenia ekologiczne pomagają nam w polepszeniu środowiska naturalnego w mieście. W drugim etapie projektu wymieniliśmy się uzyskanymi informacjami na temat dobrych praktyk stosowanych w celu polepszenia środowiska naturalnego w naszych miastach. Pomysły te zostały przedyskutowane przez uczniów każdej ze szkół.
       W ostatniej fazie projektu wypracowaliśmy wspólnie nowe pomysły dotyczące możliwości poprawienia jakości środowiska naturalnego zarówno w domu, szkole jak i najbliższym otoczeniu.